Close

Foresight

 

Zdjęcie główne

  Realizacja projektu ma na celu promowanie dynamicznych modeli analizy zmieniających się warunków ekonomicznych i społecznych, a tym samym potrzeb rynku pracy oraz wprowadzenie perspektywy studiów nad przyszłością do edukacji i praktyki w zakresie doradztwa zawodowego i planowania kariery. Realizatorzy projektu podjęli wyzwanie opracowania koncepcji wykorzystania osiągnięć studiów nad przyszłością oraz metodyki foresight w zakresie praktyki (a) tworzenia wariantowych ścieżek kariery zawodowej oraz (b) wykorzystania nowoczesnych metod analizowania trendów naukowo-technologicznych i antycypacji ich wpływu na przyszłość rynku pracy (w tym analizy zagadnień związanych z zawodami i kompetencjami przyszłości).

    Projekt zakłada opracowanie modelu wsparcia metodyczno-dydaktycznego dla szkolnictwa wyższego w zakresie uzupełnienia i doskonalenia procesów kształcenia w obszarach analizy i antycypacji zmian i skutków zjawisk zachodzących w sferze naukowo-technologicznej. Ukierunkowanie tematyczne projektu obejmuje analizę uwarunkowań rozwoju zawodów i kwalifikacji przyszłości poprzez implementację i adaptację nowoczesnych metod, w tym dedykowanej metodyki foresight i collective intelligence. Projekt zakłada wypracowanie rozwiązań dydaktycznych i rekomendacji metodyczno-wdrożeniowych umożliwiających wykorzystanie rezultatów projektu w praktyce akademickiej kadry naukowo-dydaktycznej kreującej i realizującej program doradztwa edukacyjno-zawodowego w ramach oferty kształcenia studiów wyższych. Projekt przyczyni się tym samym do szerokiego wykorzystania nowych metod projekcji przyszłości, zarówno w ramach działalności naukowej jak i w praktyce gospodarczej, stanowiąc podstawę dla rekomendacji w zakresie kreowania polityki innowacyjnej, naukowej i dydaktyki szkoły wyższej. Będzie to możliwe poprzez m.in. przeprowadzenie wielopłaszczyznowej debaty społecznej, identyfikację czynników aktualnie i potencjalnie wpływających na jakość oferty kształcenia oraz gospodarkę z punktu widzenia innowacyjności i zrównoważonego rozwoju, ze szczególnym uwzględnieniem szans i zagrożeń wynikających z przemian technologicznych, ekonomicznych i społecznych.